Baza wiedzy submenu_ind  Aktualności submenu_ind  Trudni uczestnicy szkoleń ….

Trudni uczestnicy szkoleń ….

27/07/2017

Trudni uczestnicy szkoleń ….

 

Mówi się o tym, że takowi nie istnieją. Za to nierzadko pojawiają się trudne sytuacje wywołane przez „niesteandardowe” postawy niektórych uczestników.

 

 

Kwestionowanie wiedzy przekazywanej przez trenera, próby dominowania nad grupą, prowadzenie wywodów natury filozoficzno – naukowej, a z drugiej strony niechęć do uczestniczenia w praktycznych ćwiczeniach, wycofanie, podejmowanie alternatywnych zajęć podczas warsztatów.

 Kto z nas nie spotkał się choć raz z takim zachowaniem?

Trenerzy będący na początku swojej drogi zawodowej boją się tego typu sytuacji, często też nie mają gotowego scenariusza, jaki mogliby zastosować. Nie dziwię się. Nie sposób jest wyuczyć się różnego rodzaju zachowań na każdą możliwą trudną sytuację. Jednak jest pewien schemat, który możesz zastosować.

 

Po pierwszezdiagnozuj potrzebę. Każde nasze zachowanie jest konsekwencją naszych wewnętrznych procesów. Jeśli uczestnik nie współpracuje tak, jak byś tego oczekiwał (podczas gdy reszta „idzie” za tobą) to znaczy, że jego wewnętrzna potrzeba nie pozwala mu na włączenie się do procesu.

Np. uczestnik próbujący uzyskać dominację nad grupą, może mieć potrzebę uznania, docenienie.

 

Po drugieprzeanalizuj potencjalne scenariusze odpowiedzenia na tę potrzebę. Skoro wiesz jaka potrzeba uczestnika nie jest zaspokojona, zastanów się co możesz zrobić, aby zmniejszyć ten deficyt. Analizując różne opcje pamiętaj, że twoje interwencje powinny być korzystne dla całej grupy, mieć merytoryczną i interpersonalną wartość.

Np. możesz rozważyć docenianie uczestnika poprzez nawiązywanie do jego wypowiedzi, częstsze dopuszczanie go do głosu, jawne uznanie uczestnika w postaci komunikatu wprost: „dziękuję ci za ten ciekawy przykład”, pozwolenie mu na dłuższą wypowiedź  

 

Po trzeciewybierz najlepszą opcję. Zanim zdecydujesz się na konkretne rozwiązanie odpowiedz sobie na poniższe pytania:

1. Czy to rozwiązanie zaspokoi jego potrzebę?

2. Jak ono wpłynie na grupę?

Grupa nie powinna mieć poczucia faworyzowania kogokolwiek, ani jawnych prób zaskarbiania sobie czyjejś sympatii. Uczestnicy mają mieć poczucie bycia w procesie i czerpania korzyści z każdej minuty szkolenia.

3. Jak ono wpłynie na postrzeganie mojej osoby przez grupę?

Uczestnicy potrzebują trenera dojrzałego, pewnego siebie i swoich decyzji, który jest ekspertem w danej dziedzinie. Wybrane rozwiązanie nie powinno zachwiać takim poczuciem.

4. Jak ono wpłynie na dalszy przebieg szkolenia?  Jak wpłynie na czas, na dalsze postawy uczestników – co i w kim wzmocni, co osłabi.

Np. analizując wszystkie konsekwencje możesz dojść do wniosku, żeby zdecydować się na zaangażowanie uczestnika do odegrania scenki, do docenienia jego zaangażowania po demonstracji i do  późniejszego nawiązywania do tego przykładu. Rozwiązanie, którego będziesz unikał to dopuszczanie do zbyt długich wypowiedzi na forum.  

 

Niewątpliwie, do efektywnego zarządzania trudnymi sytuacjami potrzebne są wolne zasoby poznawcze, ponieważ w praktyce taki proces analizy dzieje się równolegle z przebiegiem szkolenia.

Im więcej posiadasz doświadczeń w pracy z „autentycznymi” grupami oraz takimi „ćwiczeniowymi” z kursów i szkoleń trenerskich, tym większą przyjemność i satysfakcję możesz czerpać z pracy trenera.  

 

 Katarzyna Mirkiewicz, trener, coach, kierownik merytoryczny studiów podyplomowych „Nowoczesny Trener” (Collegium Civitas)


X

Bądź z nami w kontakcie!