Baza wiedzy submenu_ind  Aktualności submenu_ind  Brak kreatywności to problem nie tylko organizacji – co wzbrania cię w byciu twórczym?

Brak kreatywności to problem nie tylko organizacji – co wzbrania cię w byciu twórczym?

21/01/2014

 

Od kilku lat na polskim rynku zaobserwować można trend wzmacniania kreatywności i innowacyjności przedsiębiorstw. Firmy – choć jeszcze pozostają w mniejszości - coraz częściej decydują się na wydobywanie kreatywnego potencjału ze swoich pracowników, więc zamawiają szkolenia dla swojej kadry, programy mentoringowe, gry szkoleniowe, etc. Inwestują, bo wiedzą, że warto. I mają rację, choć często przez brak wiedzy metodycznej i myślenia systemowego ich wysiłki idą na marne, a pieniądze są wyrzucane w błoto.

 

Jaki zatem problem związany z innowacyjnością można zaobserwować na polskim rynku? Złożony… dlatego warto przyjrzeć mu się pod mikroskopem.

 

Na początek spójrzmy na organizację jako system:

  • Bezrefleksyjne uleganie modzie – prezes usłyszał, że czołowe firmy przechodzą szereg szkoleń z kreatywności, wiedzą jak twórczo rozwiązywać problemy i przekuwać je na wyzwania, więc… zorganizował 2-dniowe szkolenie dla swoich pracowników. Niestety, nie wiedział, że kreatywność wymaga ćwiczenia, a zmiany nie uzyska się tylko po 16 godzinach zajęć. A po ilu? Np. po 3 miesiącach wspólnej pracy z trenerem (opis sprawdzonych i skutecznych oddziaływań możesz znaleźć tutaj).
  • Oczekiwanie zmian bez zadbania o zaangażowanie pracowników na różnych szczeblach hierarchii firmy - słusznie zauważył Albert Einstein: „szaleniec to człowiek, który nie zmieniając sposobów oczekuje odmiennych rezultatów”. Aby  pracownicy przestali myśleć schematycznie potrzebują wsparcia: zaangażowania (i często wzmocnienia motywacji przez) przełożonych, możliwości zastosowania nowego sposobu myślenia (czyli zadań, w których mogą wykazać się kreatywnością), czasu na zautomatyzowanie pewnych czynności (choć twórczość jest zaprzeczeniem mechaniczności istnieje możliwość przyśpieszenia pewnych procesów myślowych) a czasem też narzędzi.

Co dzieje się kiedy przeszkolony pracownik gotowy jest wprowadzić kreatywność do swojego sposobu działania i takie też dostaje polecenie, jednak organizacja nie udziela mu podstawowego wsparcia? Istnieją dowody empiryczne mówiące o tym, że w takiej sytuacji  obniża się jego motywacja do twórczego działania i częściej (niż przed szkoleniem) zachowuje się on w sposób schematyczny.

 

Teraz przyjrzyjmy się temu, co dzieje się w głębi organizacji:

  • Częstym problemem organizacji jest to, że nie ma w nich prawdziwego lidera zmiany, który zaplanowałby wdrożenie innowacyjności jako nowej wartości. Taka osoba powinna uwzględnić 3 płaszczyzny: systemową – tworząc strategię wprowadzania zmiany i planując proces jej wdrożenia, zespołową – budowanie zespołów pracowniczych o zróżnicowanym składzie, działających według zasad pracy twórczej oraz indywidualną  - przygotowując pracownika do bycia innowacyjnym, a to wiąże się głównie z uwolnieniem go od więzów krytyka wewnętrznego, który tłamsi jego potencjał oraz przekazania narzędzi do kreatywnego rozwiązywania problemów.

 

A co dzieje się na poziomie myśli pracownika?

  • Brak czasu – to najczęstsza wymówka do zachowania status quo - przypomnijmy, że prawie każda zmiana wiąże się z odczuwaniem przez człowieka dyskomfortu, dlatego unika on podejmowania działań na wiele sposobów. Najkorzystniejszym momentem na wprowadzenie nowego sposobu myślenia i zachowania jest czas tuż po szkoleniu. Co dzieje się w większości firm po odbyciu warsztatu? Pracownik nadrabia zaległości związane z jego absencją, a wdrażanie zmian zostawia na później, na tzw. „luźniejszy czas” który nigdy nie następuje.
  • Brak dostrzegania korzyści z nieschematycznego działania – tu ważną rolę odgrywa trener, który tak powinien zaprojektować szkolenie, aby zaopatrzyć uczestników w praktyczną wiedzę i umiejętności oraz narzędzia przydatne na stanowisku pracy.
  • Lenistwo poznawcze – to kluczowy czynnik, który może zahamować drogę ku innowacyjności lub – jeśli lenistwo zostanie pokonane - przezwyciężyć wszystkie inne przeszkody.

Nasz umysł jest tak skonstruowany, że poszukuje optymalizacji działania. Schematyczne myślenie jest przykładem właśnie usprawniania naszego funkcjonowania – to mechanizm wielce przydatny do uzyskiwania szybkich rezultatów, jednak o przeciętnej wartości. Kreatywność i innowacyjność dostarczają efektów o wysokiej jakości. Wymagają wysiłku, który zwłaszcza w dzisiejszych czasach jest wynagradzany.

 

Na koniec warto postawić sobie pytanie ujawniające paradoks naszych czasów: czy możliwe jest uzyskiwanie ponadprzeciętnych efektów, których tak jesteśmy spragnieni, zupełnie bez wysiłku? Nie wierzmy w cudowne recepty i wielkie obietnice twórców poradników obiecujących osiągnięcie spektakularnych sukcesów w mgnieniu oka. To nie zdarza się nawet tym najzdolniejszym.

 

Dzięki twórczemu podejściu do wybranych aspektów naszego życia jesteśmy w stanie skuteczniej sobie radzić z ciągnącymi się za nami problemami, łatwiej nam wyróżnić się na tle innych współpracowników, pokonać konkurencję czy zaimponować znajomym.

 

Determinacja do rozwoju kreatywności, jeśli zostanie w odpowiedni sposób pokierowana, może doprowadzić do niesamowitych rezultatów. Warto to sprawdzić. Jeśli jesteś ciekaw jak możesz wejść na zupełnie inny poziom funkcjonowania zapraszam na szkolenie: Kreatywne rozwiązywanie problemów jako kluczowa kompetencja w biznesie XXI wieku. Pamiętaj, sukces jest możliwy, ale wymaga od ciebie energii i cierpliwości. Podejmiesz  rękawicę? :)

 

Katarzyna Mirkiewicz,

Partner Zarządzający K2 Training

kmirkiewicz@k2training.pl


X

Bądź z nami w kontakcie!