Baza wiedzy submenu_ind  Kącik rozwojowy submenu_ind  Autoprezentacja

ĆWICZENIE 1

„ELEVATOR PITCH”

 

Jeśli często przekonujesz ludzi do swoich pomysłów/ racji/ produktów/ usług to najlepszym ćwiczeniem przyciągającej i zwięzłej prezentacji będzie Twój własny elewator pitch. Czym jest elevator pitch? To 30 sekundowa autoprezentacja, która nadaje się do krótkiej rozmowy w windzie. Jeśli w ciągu 30 sekund zainteresujesz słuchacza – będzie chciał więcej. I o to w tym chodzi. Przygotuj swoje 30 sekundowe przemówienie według podanych poniżej wskazówek:

 

  1. Określ swój cel – co chcesz osiągnąć? Jaką wartość możesz zaoferować rozmówcy?
  2. Powiedz, co robisz – poprzez wciągającą historię lub kluczowe frazy, które pomogą rozmówcy zorientować się, w jakiej dziedzinie się specjalizujesz i sprawią, że łatwiej cię zapamięta
  3. Powiedz, co cię wyróżnia – tylko uwaga! Bez „lania wody”, bądź konkretny!
  4. Zakończ angażującym pytaniem otwartym, np. Co Pan o tym sądzi? Jakie są Pana doświadczenia w tym zakresie?

 

Najpierw najlepiej spisać odpowiedzi na powyższe pytania, a potem poukładać sobie wypowiedź w głowie i... ćwiczyć za każdym razem, kiedy tylko nadarza się ku temu okazja!

Obserwuj reakcje rozmówców na to, co mówisz. Modyfikuj swoją wypowiedź by była bardziej skuteczna, kreatywna, intrygująca – aż w końcu doprowadzisz ją do perfekcji.

 

 

ĆWICZENIE 2

„ZDIAGNOZUJ SWOJĄ PREZENTACJĘ!”

 

Wyświetl swoją ostatnią prezentację, jaką zrobiłeś przy użyciu programu Power Point. Przyjrzyj się jej uważnie.

Co byś w niej zmienił? Co mogłoby jeszcze lepiej oddać sens tego, co chciałeś przekazać słuchaczom?

 

Sprawdź, czy na Twoich slajdach:

  • nie ma więcej niż 10 słów na slajdzie,
  • ilustracje danych (wykresy, diagramy, tabele) są przejrzyste i ściśle wyselekcjonowane pod kątem celu Twojego wystąpienia,
  • zastosowałeś profesjonalne obrazy, które symbolicznie lub dosłownie ilustrują temat prezentacji,
  • widać jeden, wspólny motyw, który spaja wszystkie slajdy w całość,
  • znajdują się cytaty, które oddają myśl przewodnią Twojej prezentacji,
  • tekst, obraz i wykresy znajdują się w rozsądnych proporcjach, zapewniając trochę pustej przestrzeni na każdym slajdzie,
  • wszystkie elementy (obraz, tekst, wykresy) są ze sobą powiązane.

 

 

ĆWICZENIE 3

„PECHA-KUCHA”

 

Jeśli masz dość banalnych i monotonnych slajdów w PowerPoint polecamy wypróbować nowy styl prezentacji, zwany pecha kucha (co z japońskiego oznacza paplaninę). Metoda ta jest bardzo prosta: 20 slajdów na 6 minut i 40 sekund prezentacji. Ze względu na to, że każdy slajd ma być wyświetlany przez 20 sekund – potrzebujesz przygotować odpowiednie obrazy, które będą ilustrowały Twoją wypowiedź. Nie ma tu miejsca na rozległe, wypunktowane listy, ani szczegółowe wykresy statystyk. Liczy się główna idea wystąpienia, ciekawa historia i konkretne informacje.

Przygotowując własne pecha kucha skupiasz się na najważniejszym aspekcie tematu, unikając nadmiaru informacji oraz oszczędzając czas swoich odbiorców.

 

 

ĆWICZENIE 4

„STORYTELLING”

 

Aby uczynić swoją prezentację intrygującą i zapadającą w pamięć potrzebujesz oprzeć ją na wciągającej historii. Garr Reynolds w swojej książce "Zen prezentacji" stwierdza, że nasz mózg jest wyczulony na historie, a dobre historie mają:

  • interesujący i jasny początek,
  • prowokacyjne i wciągające rozwinięcie,
  • jednoznaczne zakończenie.

 

Historia, którą chcesz opowiedzieć nie musi być koniecznie twoja, oparta na własnym doświadczeniu. Ważne jednak, aby była autentyczna i dobrze pasowała do twojego głównego przesłania. Określ typ historii, jakim się posłużysz:

  1. Kim jestem – historia o swojej drodze, przemianie, rozwoju, przeszłych doświadczeniach.
  2. Dlaczego tu jestem – historia o związkach przyczynowo-skutkowych, ukazaniu wpływu przeszłych wydarzeń na stan obecny.
  3. Wizja – historia przekonująca do pewnej idei, ukazująca długofalowy sens i wartość prezentowanego podejścia.
  4. Pouczające – historia wykorzystująca różne, powiązane ze sobą przykłady, które pozwalają lepiej zrozumieć określone zjawisko, spojrzeć na nie z nowej perspektywy.

X

Bądź z nami w kontakcie!